«В країні розпочалися заходи з реформування системи інституційного догляду та виховання дітей. Мова йде про зміну системи надання послуг дітям, насамперед з інвалідністю чи особливими освітніми потребами. Ці послуги мають бути наближені до дітей, до місць їхнього проживання. Якщо це зробити, то саме перебування дитини в інтернаті відпаде як таке. Батьки мали би працювати, а дитина – отримувати ті чи інші послуги, але проживати в сім’ї.

Ми хочемо змінити систему надання послуг, вдосконалити ті речі, які вже є у нас в місті, і активно розвиваються, як завдяки урядовим структурам, так і неурядовим організаціям. Щоб це зробити якісно, ми маємо почати від тих, хто цього потребує – тобто прийти в сім’ю, поговорити з батьками, визначити, що їм потрібно для якісного розвитку їхньої дитини.  І тільки тоді ми зможемо якісно створити ті чи інші послуги. В ідеалі має бути так, що якщо є така дитина з такими потребами, батьки мають мати можливість, щоб дитина впродовж дня отримувала всі необхідні послуги, а ввечері, повертаючись з роботи, могли цю дитину забирати, бо вона має жити в сім’ї.

Тому розроблено оцінку потреб в послугах дитини та сім’ї. Вона складається з декілька блоків: освітні послуги, медичні і реабілітаційні послуги, дозвілля, роль громади в житті родини, і є місце, де батьки можуть самі відзначити те, чого немає в цій анкеті. Краще за батьків ніхто не може сказати, що їхній дитині потрібно. Бо саме батьки найкраще знають свою дитину, її потреби, вподобання та здібності. Тому звертаємося до батьків, щоб вони нам допомогли якісно створити ці послуги в місті: зрозуміти, де доцільно створити те, чого ще немає, або розвинути те, що вже є.

Як це можна зробити? Найпростіший спосіб – заповнити анкету в онлайн-режимі на сайті Львівської міської ради (http://city-adm.lviv.ua/lmr/di-lviv).  Після заповнення ця анкета потраплятиме до нас, і ми будемо аналізувати її. Другий шлях – можна звернутися у Службу у справах дітей Львівської міської ради, у Львівський центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.

Це дуже великий обсяг роботи – мова йде не про одну тисячу дітей, але цей процес треба почати, і я переконаний, що з часом якість отримання послуг буде набагато кращою. Бо послуга має «ходити» за дитиною, а не навпаки», – розповів Ростислав Тимків, начальник відділу «Служба у справах дітей» Львівської міської ради.

Зокрема, дати про себе знати можна одним із способів:

– заповнивши анкету «Оцінка потреб у послугах для дитини та її сім’ї» на офіційній сторінці Львівської міської ради натиснувши на кнопку «Оцінка потреб дитини».

–  звернувшись в службу у справах дітей Львівської міської ради за адресою: м. Львів, пл. Ринок,1 (каб. 523, 524) або за тел.: 235-40-40, 297-58-83, електронна адреса: ditu-lviv@lvivcity.gov.ua.

–   звернувшись у Львівський міський центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді за адресою: м. Львів, вул. Менделєєва, 8 або тел.: 276-30-57, електронна адреса: lmcss_usz@ukr.net.

Стежити за процесом створення послуг можна на сайті Львівської міської ради,  або на сайті «Прийміть дитину у родину» у розділі «DI-LVIV».

«Одним з елементів успішної деінституалізації дітей з освітньої потреби є розвиток інклюзивної освіти. Це частинка освітньої послуги, наближеної до дітей. У Львові щороку значно збільшується кількість дітей, які є на офіційній інклюзивній формі навчання. В минулому році, наприклад, було 92 дитини з особливими освітніми потребами. Цьогоріч  ми маємо 146 дітей, які навчаються у 38 загальноосвітніх навчальних закладах міста.

Для того, щоб дитина  успішно увійшла в освітнє середовище, навчально-методичним центром освіти міста Львова проводяться навчання для вчителів, для асистентів вчителів, які супроводжують дитину на інклюзії. Навчальні семінари проводяться з метою, щоб вчителі знали, як працювати з такою дитиною, як спілкуватися. Такими навчаннями охоплені й заступники директорів.

Також такі діти потребують ще корекційної складової – спеціальних педагогів: логопеди, дефектологи, реабілітологи, які наразі, не є повною мірою у наших навчальних закладах, де є інклюзивна форма навчання. Тому ще раз наголошуємо на необхідності знання потреб від батьків, як найпершого джерела інформації про дитину з особливими освітніми  потребами», – розповіла Наталя Приймак, методист навчально-методичного центру освіти м. Львова.

Зокрема, місто має уже певні напрацювання в цьому напрямку. Це інклюзія у школах і садочках, функціонування унікального центру «Джерело» і осередків для молоді з інвалідністю по районах, і створення на базі міських поліклінік центрів  раннього вручання для навчання батьків правильному догляду за дитиною, яка має затримки і вади розвитку.

«На обліку в центрі соціальних служб сьогодні перебуває 389 дітей з інвалідністю, яким ми надаємо  певний перелік послуг. Це ті діти, про яких нам повідомили або самі батьки, або за іншими зверненнями. І сьогодні, коли ми приходимо в родину, то виявляється, що тих запропонованих послуг недостатньо. Завжди виникають речі, про які ми ще не знали. Тому для нас це анкетування буде дуже важливим. Крім того, таким чином – при опитуванні виникла послуга в ранньому втручанні, коли мама вперше стикається з тим, що в неї дитина з інвалідністю. Так само допомога і в оформленні документів. Ми хочемо надати все, що потрібно.

В нас в кожному районі буде по 2 фахівця, які будуть провідувати родини, але за їхньою згодою. Бо якщо родина не готова нас прийняти або повідомляти про себе, то ми не можемо це робити без її згоди. Кожен фахівець буде мати спеціальне посвідчення», – розповіла Алла Горбач, директор Львівського міського центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді Львівської міської ради.